sobota 27. apríla 2013

Hypermobilita

Minulý týždeň ma zaujala správa od známej, ktorá sa tiež venuje fyzioterapii. Na jednom z portálov so zdravotníckym fórom našla zaujímavú otázku. Presne si ju nepamätám, ale zbežne to bolo niečo v tomto štýle: "Dobrý deň, prosím vás, som strašne ohybná, dám si kludne nohy za hlavu bez problému, vraj sa to volá hypermobilita. Viete mi niekto odporučiť dobrého ortopéda, ktorý sa venuje takýmto operáciám? Máme to v rodine a pri pôrode u žien došlo k rozchodu bedier a panvových kostí, tak nechcem lekára, čo mi odporučí potrat, takých som už stretla, ale nech mi to zoperujú.."
Fúha, pomyslela som si v prvom momente a musela som si preposlanú správu ešte raz prečítať, aby som sa uistila že čítam správne.
Áno, hypermobilita je naozaj diagnóza, označuje zväčšenú pohyblivosť kĺbov- to sú presne tí ľudia, ktorí dajú nohu za hlavu, dotknú sa palcom predlaktia či položia celé dlane na zem pričom stoja s vystretými nohami. Nikdy som však nepočula o tom, že by sa malo pristupovať k operačnému riešeniu a už vôbec nie, že by niekto odporúčal žene ísť na potrat len aby sa vyhla popôrodným komplikáciám. A naozaj by ma veľmi zaujímalo, kde sa osoba z tohto fóra stretla s takýmto prístupom.
Skúsme cez prirovnania: Keď vám odpadáva kľučka na dverách s každým dovretím dverí, čo spravíte? Ja vezmem skrutkovač a podoťahujem, čo treba, nemyslím, že je potrebné meniť hneď celé dvere. Hypermobilita pracuje na podobnom princípe. Ochabnuté svaly a ich úpony len veľmi ťažko udržia uvoľnený kĺb na svojom mieste, takže treba len nájsť vhodné cvičenie. Pozrieť v okolí kurz jogy, pilates alebo posilňovňu s osobným trénerom, poprípade zájsť na rehabilitačné a vyžiadať si inštruktáž podľa toho, ktoré kĺby máte hypermobilné.
Ono práve ak sa zanedbá táto časť, čiže pevné ale elastické svaly, šľachy a úpony, dôsledky si už môžu vyžiadať ono spomínané operačné riešenie. Známa "prasknutá platnička" je často práve dôsledkom slabých svalov, hypermobility a prípadne zlého sedu či postoja. Alebo operácia kolien po "obdratých a opotrebovaných" meniskoch (meniskus- chrupavka v kolennom kĺbe). A veľmi často takéto problémy doliehajú na profesionálnych športovcov, ktorí si nadmernú ohybnosť vypestovali (napríklad gymnastikou) práve v momente, keď športovať prestanú.
Takže aj tu stále platí "pohyb, pohyb, pohyb" -napríklad venovať si polhodinku v čase reklám  televízneho vysielania, verím, že prerušovanie večerného programu vám dopraje aj viac času ;-)

1 komentár:

  1. Môžem len súhlasiť, mám hypermobilitu viacerých kĺbov v tele a môj reumatológ mi kedysi odporučil veľa plávania a bicyklovania a zakázal mi športy nadmerne zaťažujúce kĺby. Ináč, s tou operáciou - istý na Slovensku veľmi známy pán ortopéd mi v mojich 16 rokoch chcel operovať ramenné kĺby a obe kolená kvôli hypermobilite, lebo ževraj to bude skôr či neskôr potrebné - ešteže mám múdru mamu, ktorá s tým nesúhlasila. Mám 27 rokov a vôbec nechodím o barlách, ako mi to tento vizionársky pán doktor tvrdil

    OdpovedaťOdstrániť